Friday, December 08, 2006

Efterskrift...gode råd og tanker

Hjemme igen, til decembers kulde, regn og festfyrværkeri af grå nuancer. Til Post Danmarks kroniske personalemangel og overarbejde. Til familiens kriser. Og til ikke-webloglæsende venners utallige spørgsmål om hvordan turen gik. Webloglæsere ved at turen gik godt da den stod på, og den gør det også i tilbageblikkets relative klarsyn. Bortset fra en uges jetlag, samt en stor trang til wienerbrød og citronhalvmåner (det sidste har jeg kun sjældent spist før), er der ingen eftervirkninger fra turen.

Nimbussen ankom først i januar. Rammen er lidt bøjet men ellers er alting intakt, og ingen af de mange ting jeg blot havde stroppet fast mangler. Den står hos speditøren, indtil der er tørre veje en dag, for det virker forkert at køre den helt hjem i en bil eller på en trailer.

Forberedelser:
Før jeg tog afsted forsøgte jeg at få kontakter derovre via internettet. Detvar ikke den store succes, i den forstand kun få forstod engelsk, og endnu færre svarede på mine henvendelser.

http://www.horizonsunlimited.com/, en website forlangturs-motorcyklister, har et par kontaktadresser i Japan, men de er enten ikke opdaterede eller også var de folk selv ude at rejse. De eneste kontakter jeg havde før min afrejse blev derfor den som en japansk mc-journalist iLondon havde givet mig, samt en – Crazy Pete i Chiba – som en ven herhjemme hostede op med. Sidstnævnte fik jeg en uge før afrejsen, og viste sig at være uundværlig.

Tre gange særligt held:
Japan er et land med megen nedbør, hvorfor jeg som anbefalet tog derover på den mindst regnfulde årstid. I oktober og november oplevede den nordlige del – som jeg af andre årsager havde droppet – det værste vejr i mands minde, med tyfoner og det hele. Den sydlige del havde til gengæld utypisk megen sol og tørvejr, hvorfor jeg kun praktiserede regnvejrskørsel to gange, i hhv. fire og to timer. Plus et kvarters tid til sidst, inde i Tokyo. Ikke fordi jeg er specielt pivet med regnvejr, men det er altså lidt federe at køre mc uden at blive våd.

Møderne med de to berømte chopperbyggere (Zero Choppers og Chicara Nagata) jeg brugte tid sammen med, skyldtes i det ene tilfælde at fyren var tilstede netop de timer jeg kom forbi. Og i det andet at jeg lige så tilfældigt via en mellemmand havde fået en ven af Chicara til at ringe vedkommende op.

Mc-museet i Yufuin var planlagt, mens det fine ’Rider House’ og det gode selskab var en uventet fin bonus.

Nimbus bobber:
Den gamle danske maskine viste sig at være det perfekte køretøj til min type touring. Dels åbnede den døre hos veteranfolk alene i kraft af at være så gammel og speciel, og bobber-stilen gik rent hjem hos chopper- og hotrodfolkene. Havde jeg købt en almindelig mc derovre, var jeg nok blevet budt velkommen hos de samme folk, men havde stadig bare været en almindelig turist.

Prisen for Nimbussens transport frem og tilbage, samt det dyre carnet, løber op i omkring 16.000 kr. Den pris skal holdes imod hvad det ville koste at købe og sælge en lokal mc, hvilket måske ville være et par tusinde eller fem billigere, afhængigt af hvor stor og dyrt et køretøj man har behov for.

For én person vil en 250 cc eller 400 cc være rigeligt til det sydlige Japans vejnet, for de kører altså ikke særlig stærkt i Japan. I den mere regnfulde del af året kunne en af de afsindige store scootere måske være at foretrække, som en slags mini-Goldwing.

De to bedste træk (udover at tage turen på en Nimbus):
Da almindelig kommunikation med japanerne syntes noget nær umulig, var det en lise hver aften at kunne skrive oplevelserne ned på den laptop jeg købte derovre. Ude af knolden, nede på skærmen, atter masser af plads i kraniet til næste dags syns- og sansebombardement. Normalt sover jeg 7-7½ time hver nat, men i feriens otte uger var det max. 5-6 timer, hvilket siger lidt om hvordan adrenalinproduktionen har kørt i højgear. Havde jeg ikke kunnet rydde tavlen hver aften, var mit hoved sandsynligvis eksploderet lidt inde i uge 4.

Det andet rigtig gode træk var at bo på hoteller, der viste sig at være relativt billige. Jeg har aldrig rigtig dyrket campinglivets glæder, men på mine andre langture mest taget telt med for at spare penge. Eller fordi alle andre i selskabet havde telt. Det var nu fint at have det slået op til det første veteranarrangement, pga. det væsentligt mere underholdende selskab på træfpladsen end på hotel-alternativet. Desuden gav dets faste plads over forlygten mig vel lidt street-cred (camp-cred?) som seriøs touringkører.

Havde jeg slået telt op de nætter det havde været muligt, kunne det måske have sparet 5-6.000 kr., men så havde jeg hverken haft bad til at vaske diesel-osen ud af mit hår, eller strøm til laptoppen. Og så var denne weblog heller ikke blevet halvt så stor som den blev.

Pris:
Som nævnt ovenfor kostede det omkring 16.000 kr. at bruge Nimbussen til denne tur, plus benzin, olie og slid på de omkring 5½ tusinde kilometer det blevtil. Så er der de knap 6.000 det kostede mig at flyve med British Airways, og i omegnen af 500 kr. for hver dag derovre. Laptoppen har jeg stadig, så den regnes ikke med. Til gengæld fandt jeg et par fine fremlejere, hvilket sparede mig 7.000 kr. i husleje herhjemme. Så alt i alt 43.000 bananer for min næststørste ferietur på Nimbus - det nøjagtige beløb ikke regnet ud endnu, for jeg har ikke de seneste kontoudskrifter, og jeg vil se Nimbussen stå foran huset, før jeg er sikker på at den ikke koster mig mere.

Bedre ideer:
Trods mange forsøg før afrejse, fik jeg aldrig klarhed over hvorvidt mc-anhængere er lovlige i Japan. Ingen af dem jeg emailede med derovre vidste noget, mens alle fortalte at a) blinklys var obligatoriske og b) der ikke var mulighed for at køre uden hjelm. I praksis var det intet problem at køre uden hjelm – takket være oversættelsen af min danske lægeerklæring – og ingen politifolk sagde noget om de manglende blinklys. Jeg er sikker på at jeg også kunne være sluppet af sted med at have min anhænger med, hvilket havde gjort bobberen lidt mere elegant at se på.

Mere research ang. Japan og steder at se ville have været en fordel, selv om programmet var rigeligt fyldt op. Mange steder lærte jeg kun at kende fordi jeg tilfældigvis læste om det i Lonely Planet guiden – som f.eks. Kamikaze-museet.

Gode råd:
Lær japansk eller lev med de indfødtes mangelfulde engelske. Kun hvis man er en total enspændertype eller er der er flere på turen, er sproget intet problem. Havde ferien varet tre måneder i stedet for otte uger, havde jeg taget nogle japansk-kurser i året op til afrejse.

Drop Tokyo og tag til de mere hyggelige byer i stedet, som f.eks. Kyoto og Hiroshima. Og brug minimum en måned derovre, hvis det skal foregå på mc. Japan er dyrere at rejse i end de fleste andre lande, men ikke horribelt dyrt - selvfølgelig afhængigt af hvad standard man sætter for overnatning og mad.

Køb den engelske Lonely Planet guide eller tilsvarende, dels for praktiske råd ang. hoteller og spisning, dels for generel orientering om Japan. De par hundrede kroner er godt givet ud.

Ring eller skriv til mig hvis du/De/I vil vide mere (33 31 92 08 /ccc40821@gmail.com). Jeg kan dog ikke hjælpe meget med råd om mc-køb derovre, eller fortælle om den nordlige del af landet. De lokale mc-folk plejer at beskrive Hokkaido som det bedste sted at køre på to hjul, men det er nok kun varmt nok i det mere våde måneder af året.

8 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ØV, nu bliver jeg aldrig nævnt mere.

Glædelig jul til Kim og alle hans læsere.

Allan

6:16 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Kim
Tak for vinterlæsning af høj klasse. Motorcykeleventyr for for drengerøve, der er bevet voksne. Gode fotos.
Osse en glædelig jul herfra.
Jens
VF750

2:58 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Kim.
På motorcykelcykelgalleriet.dk fortalte Carsten M at du har lavet en ligninde tur til USA engang, men jeg kan ikke finde den på nettet. Har du et link? Var det med samme maskine? Er der flere ukendte Nimbus-eventyr gemt i fortiden? Kan du selv reparere den gamle fladjern, hvis det bryder sammen derude i verden? Hvad har du med af reservedele?
Til slut vil jeg gerne sige tak for den spædende følgetong - det eneste minus er at man opdager at man selv oplever for lidt, og bør bruge nogle flere af de mange oplevelser, der bare ligger og venter på at blive snuppet af én. :o/


Glædelig jul og godt nytår
Henrik XT600 Århus

3:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Fin afslutning på en supergod serie.
Weltklasse

-og så kan du godt planlægge næste eventyr.
:o=)

Også glædelig jul fra mig

Hilsen Steen
(for tiden mc-løs)

12:14 AM  
Blogger Kim said...

Til Henrik i Århus

USA-turen foregik i 1982, men historien om den blev kun bragt i Nimbus Tidende. ca. 10 år senere. Der er planer om at lægge den på nettet, men der er lige et par andre ting der skal klares først - som f.eks. den engelske oversættelse af Japan-turen.

Jeg havde nogle få stumper med denne gang; lidt kabler, en enkelt ventil og et trykleje, samt nogle specialbolte og møtrikker til Nimbus.

Der er ikke andre langture på Nimbussen at skrive om, men der har været et par småting i Touring nyt om lidt Nimbusferie i Frankrig og Tjekkiet. Hvem ved, måske det også burde komme på nettet en dag, men så blir det nok først når jeg får taget mig sammen til at oprette en hjemmeside.

Kim

11:05 AM  
Blogger Kim said...

Hmm, fik vist ikke svaret på det hele fra Henrik...

Det er ikke den samme Nimbus på de to store ture, for jeg solgte den fra 1982 i Los Angeles. Jeg måtte reparerer lidt på den derovre: Ny toppakning og to nye ventiler, samt en tabt møtrik. Men det var så det hele. Jeg kører Nimbus fordi jeg helst ikke vil skrue undervejs.

Kim

11:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

Allan er stor, og der findes kun én Allan ;-)

Godt nytår til Alle

2:28 PM  
Blogger Hans/NTV said...

Hej Kim
Nu er jeg vist færdig med at se billeder og har læst hele historien et par gange. Lyder som om du har haft en dejlig tur med mange dejlige oplevelser hvor de bedste har været dem der ikke var planlagt. Rart at høre at man kan møde så mange hjælpsomme mennesker på så kort tid. Undrede mig i starten over dine billedmanipulationer og var ikke helt klar over om de var der eller ej, men da der gik starwars iden var tvivlen væk. Lidt en skam - men meget underholdende.

8:13 PM  

Post a Comment

<< Home