Friday, January 12, 2007

2-10 - Kastrup, Heathrow, Sibirien og Tokyo


Efter et par timers søvn står jeg op, og blir kørt til lufthavnen. Advarsler om to timers ventetid for at komme gennem sikkerhedskontrollen (faktisk tid ca. fire minutter) giver mig mulighed for at komme af med noget af det tre kg læsestof jeg har taget med. Prints fra New York Times, seks eksemplarer af Weekendavisen m.m. Ved ikke hvorfra jeg har denne skræk for at skulle sidde og kede mig. Sikkerhedskontrollen i Heathrow tager dog revanche ved at være 'a right pain in the arse', da de kræver jeg skal tjekke noget af min carry-on bagage ind. Det resulterer i lange gåture og yderligere et par sikkerhedstjek. Jeg tror selv fyldningerne i ens tænder får alarmerne til at gå amok, så fintfølende er de. Og så er der Heathrow selv. Den engelske forfatter Douglas Adams skrev for år tilbage, før han døde, at der ikke er noget kendt sprog i verden, som har udtrykket 'smuk som en lufthavn'. Sidst jeg var der stod den til et tretal - femtallet denne gang er vel en forbedring.
-
Tolv timers flyvetur via Sibirien bringer mig til Tokyo, hvor man fortæller det meste af bagagen stadig er i London. Så jeg slæber resten med tog, bus og gåben til et hotel. En ældre herre kommer cyklende forbi, men får åbenbart ondt af mig, vender om og kører min 16 kg tunge sidetaske hen til hotellet. Han er fra 1926, oplyser han, og hans engelske er værre end hans franske, så der går jeg - træt og jetlagget over i næste dimension - og taler fransk med en lille 80-årig Yoda-klon på cykel.
-
Hotel New Koyo ligger i hvad der vel svarer til Ydre Nørrebro i København, men til 130 kr. kan jeg leve med et iøvigt udmærket værelse på 1,3 x 2,3 meter. Og hotellet har - thank God - både vestlige og japanske lokummer.
-
Det er alt for tidligt at sove, så jeg trisser rundt i kvarteret et par timer, i støvregn, og suger indtrykkene til mig. 'Pachinko Parlors' - en absurd krydsning mellem spillehaller og boom biler - larmer, der er fastfood steder overalt, nogle veje mellem huse er så smalle, at kun to cyklister vil kunne passere hinanden. Ikke mange rigtige motorcykler, men masser af scootere. Især de store Burgman lignende typer er populære, og har som regel en for stor sports-potte monteret. Til gengæld lyder ekstremt små firepersoners varevogne ofte som om de har en lille mc-motor som drivkraft.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home