Thursday, January 11, 2007

12-11 - Ted/Takeshi og Pumpkin Sally




Bagagestativer, telt m.m. spændes på igen, og just som jeg sidder og ærgrer mig over ikke at have sat en japansksproget Nimbus-efterlysning på siden af topboksen, kommer en ung fyr over til mig. Problemer med gaskablet på hans sideventilede Harley KR 1960'er racer har forhindret ham i at komme på banen idag, men vi har ikke talt sammen før nu, selvom han har den næstmest spændende maskine her. Han har set en Nimbus i en mc-butik nær hvor han bor, fortæller han. Det er godt nok ti år siden eller så, men han kan lede mig derhen, hvis han ellers kan huske nøjagtigt hvor butikken lå. Jeg har som sagt lært ikke at sige nej til den slags tilbud, trods de sidste tre timers visioner om at tage fluks tilbage i onsen'en for at undgå lungebetændelse.
-
Så jeg følger hans bil gennem mørket den modsatte vej, 2½ times afsindig køkørsel, til mit batteri næsten dør, og jeg til sidst må køre uden lys. Det går langsomt nok til at vi kan udveksle snacks og slik undervejs, og jeg kan sidde og tage notater. Er der en nation som kan bruge hybridbiler til noget, må det være Japan.
-
Mirakuløst finder han den rigtige bygning i første hug, men pigen i hvad der nu er en butik for dykkerudstyr, siger at 'Scramble' mc-shoppen flyttede eller gik ned for fire år siden. Ok, det var forsøget værd, men vi enes så om at gå ud at spise sammen istedet for at kigge på Nimbus. Nu vi er i området skal jeg lige hilse på en af vennerne. Denne ejer 'Pumpkin Sally' hotrod værkstedet, som specialiserer sig i Ford F100. Den bil er pga. sin form uofficielt kendt som 'Pumpkin' (græskar) i Japan, og anden halvdel af navnet er et ordspil over (Ford) Mustang Sally. Flotte biler, både de gejlede og deres ratrods, som jeg vil tilbage og fotografere næste dag.
-
Harley KR fyren Ted/Takeshi kører kone og træt barn hjem, Nimbussen ryger ind på hans store, tætpakkede værksted, og vi finder et spisested at sidde at udveksle erfaringer om USA og hvad vi ellers har til fælles. Som f.eks. 'The Peace Taillight' mage til det på bobberen, eller den tjekkiske PAV mc-trailer som står hjemme i min kælder (spooky). Ted har arbejdet trekvart års tid i Los Angeles, for Bud Ekins, Steve McQueens makker gennem årtier, men fandt først langt senere ud af helt nøjagtig hvem BE er. Han var det praktiske japanske led med alle de Kawasaki Z1'ere og vilde trecylindrede totaktere som alle i japan pludselig ville have. Han fortæller også at von Dutch arbejde for BE en overgang, stadig uden dengang at kende vD's berømmelse.
-
Ved 10-tiden sættes jeg af udenfor en onsen med samme bade og overnatningsfaciliteter som det oppe i bjergene – omend dette sted er ikke halvt så charmerende, og har de samme computerspil som 'tube' hotellet i Nagoya, hvor man kan sidde og taste tøjet af unge skælmsk blinkende piger. En halv time i det hede bad, og først da begynder jeg at føle mig som et varmblodet pattedyr igen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home