Thursday, January 11, 2007

18-10 - Skønne veje, trehjulere og Hiroshima



Kommer utypisk tidligt op, og afsted på næsten tomme veje. Dette varer stort set ved næste tre-fire timer, på et mix af almindelige landeveje, dem i slugterne og så dem hvor jeg må kværne afsted i 2. gear. Det er aldeles pragtfuld, for opad har jeg forventningens glæde, og nedad er der farten og gyset. Der er godt nok lastbiler også på disse, der veksler mellem at være 2 ½ meter brede og hullede, og tospors med perfekt asfalt. Jeg lærer at sætte pris på de store spejle der står ved mange af de fuldstændigt uoverskuelige sving. Og der er bare så grønt og smukt, klart tæt på, men med en dis mellem bjergene, så man ser dem som 6-7 mere og mere uklare trin (hvis De forstår hvad jeg mener). Eneste bekymring er om man har en på forhånd bestemt livsration af bjergveje, som så her risikerer at slippe op for tidligt.
-
Pga. noget vejarbejde farer jeg godt og grundigt vild en enkelt gang, og når selv de lokale ikke kan finde ud af hvor vi står – på mine japansksprogede kort – er det slemt. Forsinkelse på mindst en time, endnu en gang. I et forsøg på at indhente det tabte køber jeg så for 45 kr. motorvej der, selvom den er smuk nok, stadig ikke er noget i forhold til den snoede hovedvej langt, langt nedenunder, da jeg hopper tilbage på denne. Jeg ved ikke hvad jeg gik glip af på den foruroligende tomme 'Chugoku Expressway' - langt værre end de nordjydske - men straks jeg kører på en normal vej dukker de spændende ting op. Som f.eks. en samling gamle trehjulede japanske lastbiler. (Jeg ved godt at nogle af jer vil se på billedet, og tænke jeg ville være bedre stillet med motorvejen, men hey, hver mand sin perversion). Jeg så en sådan Mazda i Grækenland en gang i et andet liv, og har ledt efter dem lige siden. Historien er kort fortalt at japanerne i 1930'erne satte bilbagtøj og lad på store Harley og Indian motorcykler, og at lokale fabrikanter siden videreudviklede disse til regulære små lastvogne. En trehjuler er nemlig mere manøvredygtig i bittesmå japanske gader end en tilsvarende størrelse bil.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home