Thursday, January 11, 2007

3-11 - Religiøst optog, lang forgaffel og kimonoer





På vej tilbage til centrum ramler jeg ind i en Shinto-procession, der fylder et vejkryds en halv times tid. To flokke cirkler omkring hinanden, med hver deres 28-mands hold, der bærer et skrin af en slags på skuldrene, hopper og danser med den til taktfaste 'Heito! Heito!' råb, så messing pladerne for hver ende af denne 10-12 meter lange konstruktioner, som en monster-tamburin, klinger mod hinanden. Bærerne skiftes hele tiden ud, for det er virkelig en hård tjans. En mc-forhandler, hvis butik jeg tilfældigvis har parkeret lige ud for, fortæller den komplicerede historie bag hvad der sker, så jeg er for en gangs skyld ikke helt blank overfor hvad mine øjne skuer.
-
En chopperbutik endnu tættere på byen fanger min også opmærksomhed, hvilket resulterer i endnu en times afbræk, samt den fjerde servering kaffe på turen. Jeg er høflig, naturligvis, og drikker det afskyelige fluidum uden at fortrække en mine. Een kop til et sted, og jeg vil have drukket kaffe lige så mange gange som jeg har de foregående 30 år. Anyway, stedet bygger Harley choppere med nye S&S Shovelhead motorer, i tre-fire faste stilarter, hvoraf en er en ren Zero rip-off. Men de er såmænd flinke folk, det er Nimbus showtime igen, og jeg får lige prøvesiddet en afsindig 70'er stil konstruktion med en flere meter lang forgaffel, som de påstår ejeren rent faktisk kører på en gang imellem.
-
På Taro Cafe lejer jeg en cykel, og begiver mig op i Kyotos shopping- og restaurantområde, hvor der er et leben uden lige. Fredag aften, helligdag op til en weekend, og de har kun een uges rigtig ferie herovre, så hvem kunne have forventet det? Havde jeg ikke købt denne laptop computer, så dagens indtryk kan tømmes fra knolden og ned på skærmen, ville mit hoved være eksploderet forlængst. Nu kan jeg starte hver dag med tavlen visket ren, hvilket især en dag som denne er ret essentielt, for det føles som om nogen sidder fingeren på 'fast forward' knappen. Jeg oser rundt i butikkerne, suger til mig af ansigter, tøjstile, udstillingsvinduer, det lækre håndværk (redekamme af træ, til 400 kr. og opefter), og der føres en hård, stort set succesfuld kamp mod trangen til at begynde Det Store Vilde Turistindkøb. Kun et enkelt tempel blir det så til i dag, klemt inde i en vild shoppingarkade.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home